Bohorodička Mária použila milosti, ktoré jej Boh na toto vznešené povolanie udelil.

Preblahoslavená  Panna Mária je vo vlastnom zmysle matkou Boha, Bohorodička (gr. Theotokos). To je základná mariánska dogma. Znamená najvyššiu dôstojnosť Márie medzi všetkými stvorenými osobami a je základom jej všetkých ostatných výsad.

Mária je len ľudskou osobou. Avšak i jej dôstojnosť matky Božej je v istom zmysle nekonečná. Lebo nie je možné dôstojnejšieho materstva, ako je materstvo Márie.

Aspekt materstva: Mária prijíma posolstvo anjela a dáva otázku ako sa to stane: TOTÁLNE  SEBADAROVANIE  SA  BOHU.  Osobná viera Márii voči Bohu, akoby Kristus predchádzal Máriino materstvo, aby ho ona mohla prijať.

Materstvo znamená vzťah k tej osobe, ktorú matka počne a porodí. Avšak osoba, ktorú Mária podľa tela počala a porodila, je Boh. Keď teda počala a porodila Boha, je BOHORODIČKOU.  Je pravda, že nedala Božskej osobe Božskú prirodzenosť, avšak ako každá iná ľudská matka je skutočne matkou Božskej osoby, ktorú podľa ľudskej prirodzenosti počala a porodila. Keďže Pán Ježiš je Božská osoba, preto jeho matka, z ktorej sa v ľudskej prirodzenosti narodil, je matkou Božskej osoby, teda matkou Boha.

Mária a Ježiš – je tu stály vzťah, lebo ich spája materstvo Božie.

Mária vedľa Krista – materská starostlivosť (kŕmila ho, umývala ho, učila ho chodiť a pod.) a v tejto starostlivosti sa realizuje aj to: služobnica Pána – ona slúži Kristovi.

Materstvo Panny Márie – vychádza od pôvodcu Krista, svojím súhlasom Bohu sa Mária stáva podnetom a predmetom všetkých milostí. MATERSTVO  PATRÍ  KU  INKARNÁCII (VTELENIU)  A  JE  DIELO  MILOSTI!!

Sväté Písmo:  Prorok Izaiáš predpovedal: “Hľa, Panna počne a porodí Syna a dá mu meno Emanuel (Boh s nami).”  Splnenie tohoto proroctva opisujú evanjelisti: Mt 1, 18 – 25 a Lk 1, 30 – 35): „Neboj sa, Mária, našla si milosť u Boha.  Počneš a porodíš syna a dáš mu meno Ježiš.  On bude veľký a bude sa volať synom Najvyššieho. Pri návšteve u Alžbety, táto ju nazýva matkou Pána:  Čím som si zaslúžila, že matka môjho Pána prichádza ku mne?

Všetky miesta vo Svätom Písme, ktoré dokazujú, že Ježiš je Boh, dokazujú tým aj to, že jeho matka, Panna Mária, je matkou Boha. Avšak ona nie je normou, normou je len Kristus a len Kristus. Mária je plná milosti – dokonalá služobnica Pána, totálne sebadarovanie sa Bohu.

Tradícia: Základná dogma o Bohorodičke je prítomná vo všetkých vyznaniach viery. Všeobecný cirkevný snem v Efeze ( v roku 431) slávnostne vyhlásil, že “Svätá Panna je Rodičkou Boha, lebo podľa tela porodila Božie Slovo, ktoré sa stalo telom.” Podobne nazývajú Pannu Máriou Bohorodičkou aj iné snemy: Chalcedonský; II. a III. Carihradský;

Keďže Mária je skutočne matkou druhej Božskej osoby, preto ten istý jediný a večný Syn Boží, ktorý je Synom Boha  – Otca, podľa svojho Božstva, je aj skutočným Synom Márie podľa človečenstva.

Samo vyvolenie Márie k tomu, aby bola matkou Boha, je nezaslúženým darom Božej dobroty.

Mária si nezaslúžila samu dôstojnosť byť matkou Krista, ale použila milosti, ktoré jej Boh vzhľadom na toto vznešené povolanie udelil.  Mária účinne spolupracuje s milosťou. Milosť Božia v nej je vzrastajúca Láska.

Aby človek Božie povolanie prijal, musí spolupracovať s milosťami, ktoré mu poskytuje Boh. Amen.

Na základe, že Boh si vyvolil Máriu za matku Božieho Syna, udelil jej mimoriadne výsady. Tieto výsady sú:

1. Nepoškvrnené počatie; 2. dokonalá svätosť; 3. večité panenstvo; 4. Nanebovzatie; 5. zvláštna úcta – “nad – úcta” (hyperdulia);

Mária je aj našou matkou. My všetci sme zjednotení v Kristovom tele a tak nás Mária všetkých porodila. Preto nám ju Ježiš pod krížom ešte raz výslovne daroval za Matku a my máme byť na túto Matku hrdí. Ak chceme rásť v duchovnom živote, potrebujeme matku. Neexistujú svätí, ktorí by neprechovávali zvláštnu úctu k Ježišovej matke. Katolícka Cirkev sa každým dňom rozrastá, pretože Mária prosí za nás. Amen.

 

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
Uverejnené v Slovo na dnes

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Prekvapenie pre teba
Myšlienka dňa:
Kto verí, nikdy nie je sám - ani počas života, ani počas smrti.
Benedikt XVI.